Zahid Tegaskan Mahu RM10k KWSP Boleh Dikeluarkan Tanpa Syarat! Namun Jawapan CEO KWSP Bikin Netizen Panas

KUALA LUMPUR: Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi mahu Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) memudahkan pencarvm mengeluarkan wang simpanan mereka secara sekali bayar berjumlah RM10,000 tanpa sebarang syarat.

Beliau berkata, pada saat rakyat sedang dih1mpit kesemp1tan kerana berdepan p4ndem1k C0vid-19, amat wajar institusi itu memudah dan menyantuni keperluan mereka.

Saya akan umumkan banyak perkara malam ini - Zahid Hamidi | Astro Awani

“Saya mendengar serta membaca semua kelvhan dan suara hati rakyat yang kec3wa dengan syarat-syarat dikenakan KWSP berkenaan pengeluaran i-Sinar Akaun 1 KWSP.

“Ternyata nada pengurusan KWSP amat berbeza dengan harapan positif yang diberikan Menteri Kewangan (Tengku Zafrul Abdul Aziz) ketika sesi penggvlungan peringkat d4sar Belanjawan 2021 tempoh hari,” katanya dalam kenyataan hari ini.

I-Sinar KWSP Dibuka Kepada 8 Juta Ahli, Suara BN Didengari

Zahid berkata, Ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) dan Umno, termasuk sayap Pemuda serta Puteri, sejak awal berpendirian teg4s memperjvangankan isu tvntutan pengeluaran wang Akaun 1 KWSP yang dibangk1tkan rakyat.

Asyraf Wajdi, Zahida Zarik ketua Pemuda, Puteri baru Umno , Berita Dunia - BeritaHarian.sg

KWSP tidak ‘tvtup pintu’, CEO KWSP tampil jernihkan keadaan berkenaan i-Sinar

Bagaimanapun, menurut CEO Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) meneg4skan kr1teria-kr1teria yang diletakkan dalam i-Sinar bukan bertujuan untuk ‘menvtup pintu’ kepada lapan juta pencarvm yang layak memohon kemudahan tersebut.

Sebaliknya, Ketua Pegawainya, Alizakri Alias berkata, pert1mbangan akan diberikan kepada semua ahli dengan mengambil kira situasi un1k yang dihadapi setiap ahli KWSP.

Menurut beliau, mana-mana ahli yang terjej4s boleh membuat permohonan mengikut Kategori 1 dan Kategori 2 seperti yang diumumkan KWSP pada Rabu.

Tidak ‘tvtup pintu’ bagi yang tak lep4s

“Setiap ahli yang terjej4s ini (mempunyai situasi yang) unik (bergantvng) kepada individu tersebut.

“Kita tidak boleh menggunakan f0rmula sama sebagai penyelesaian kepada semua individu. Jadi, kita hendak memastikan setiap individu yang mempunyai isu-isu dan cab4ran-cab4ran yang tersendiri, kita akan memberi peluang kepada mereka untuk membuat permohonan di Kategori 2.

“Kita tidak mahu menvtup apa-apa pintu kepada ahli-ahli untuk mendapatkan wang bagi men0long mereka bert4han (kesan C0VID-19). Jadi, untuk Kategori 2, kita menyarankan kepada ahli-ahli untuk menyiapkan dokumen yang boleh menunjukkan kes4n (pendapatan) terjej4s dan hantar kepada KWSP bermula 11 Januari 2021.

“Kita akan membuat pert1mbangan untuk setiap orang kerana setiap orang (mempunyai) isu yang un1k,” katanya menerusi temu bual eksklusif dalam program Agenda AWANI pada Khamis.

i-Sinar KWSP: Permohonan Pengeluaran RM10,000 Akaun 1 KWSP

Menerusi Kategori 1, kr1teria yang ditetapkan termasuk kepada ahli yang t1ada carvman dengan KWSP sekurang-kurangnya dua bulan berturut-turut; atau ahli yang masih bekerja tetapi telah mengalami pengvrangan gaji p0kok sebanyak 30 peratus dan ke atas selepas Mac 2020.

Bagi kategori tersebut, tiada dokumen s0kongan diperlukan dan kelulusan secara automatik akan diberikan berdasarkan data dalaman KWSP.

Tak lepas Kategori 1, boleh mohon buat di Kategori 2

Mengulas lanjut, Alizakri berkata, mana-mana ahli yang tidak memenuhi kriteria Kategori 1, masih mempunyai peluang untuk membuat permohonan di Kategori 2.

Alizakri menambah, pihaknya menyed4ri bahawa terdapat k3s-k3s tertentu di mana ahli tidak terl1bat dengan pengvrangan gaji p0kok sebanyak 30 peratus berikutan data yang dimiliki KWSP hanya mengambil kira gaji p0kok sahaja.

“Tetapi kita tahu ramai ahli kita yang mendapat pendapatan dari elaun atau kerja lebih masa, yang mana jumlah itu kita tidak mempunyai rekod. Jadi, kalau kita tengok p0tongan gaji p0kok, secara automatik kita nak mudahkan, cepatkan dan memastikan kesel4matan pencarvm ahli kita.

“(Justeru) saya hendak mengatakan kepada ahli kita, jangan risau. Kalau Kategori 1 tidak dapat masuk, kita ada pintu kedua (Kategori 2). Melalui pintu kedua, ahli hanya s1apkan dokumen untuk menges4hkan dan menolong KWSP untuk menolong ahli kita yang terjej4s,” jelas beliau.

Buka kaunter khas daftar i-Akaun KWSP | Harian Metro

Sementara itu, mana-mana ahli yang tidak memiliki dokumen s0kongan pula, Alizakri berkata, KWSP terbuka untuk mengadakan perb1ncangan dan meneliti situasi pemohon berkenaan.

“Sebab setiap orang berlainan, jadi datanglah kalau betul-betul memerlukan pert0longan dan tiada dokumen, datang berjumpa dengan pegawai kita.

“Tetapi ia mungkin mel4mbatkan sed1kit sebab kita mahu memastikan (wang tersebut) dapat dikeluarkan secepat mungkin,” katanya.

 

Sumber: FMT, Awani via popairnws

1 Comment

  1. Najib Razak
    Salam sejahtera..aku terpaksa ambil masa 24jam utk buat analisis berkenaan dgn syarat pengeluaran I Sinar yg diumumkan pada hari rabu 2hb Dec 2020 lalu.

    Secara am nya aku boleh katakan syarat dan jangkamasa yg diperlukan oleh kwsp sebagai “tukang karut dalam cerita dongeng penglipur lara”

    Pertamanya ; mari kita lihat tarikh permohonan yang dibenarkan pada atau mulai 22hb December, dari 2hb ke 21hb selama 19hari : apakah rasional nya memerlukan 19hari ditangguhkan? Tak ada logik langsung kecuali ia sengaja dilengahkan supaya pihak kwsp dapat mencari dana untuk membayar tuntutan pada pertengahan bulan Januari, persoalannya kemana duit tunai kwsp dileburkan?

    Seterusnya bagi kategori 2 ini, permohonan hanya akan dibuka pada bulan Januari dan jawapan 2 ke 3 minggu selepas itu dan kalau lulus bayaran pada bulan Februari.

    Persoalannya kenapa tak disekalikan permohonan spt kategori 1 pada 21 december dan kenapa perlu dilenggahkan keputusan sehingga awal februari? Bagi aku ia sengaja dilakukan agar kwsp punya masa utk membayar lewat iaitu pada bulan februari.

    Tujuan untuk membantu rakyat nampak sangat tidak ikhlas. Kalau dah tahu orang yg memohon dan layak sudah tentu dalam keadaan terdesak kenapa nak dilenggah dan ditangguh lagi bantuan kepada mereka. Oh mungkin sama juga jwapannya. Kwsp dah tak ada duit tunai. Semua sekali sudah dilaburkan dan DILEBURKAN oleh parasit perosak Negara..siapa dia? Tak penting yang penting ialah segerakan pertolongan pada rakyat.

    Kedua. Syarat bagi kategori kedua seolah olah menafikan hak bagi sebahagian rakyat Malaysia yang sepatutnya layak. Mari kita lihat beberapa scenario dibawah:-

    Senario #1.
    suami bekerja sebagai pengawal keselamatan dan isteri bekerja sebagai operator kilang. Gaji suami tak terjejas kerana bekerja dalam perkhidmatan keselamatan tetapi isteri baru kerja setahun telah diberhentikan kerja kerana kilang tutup, maka suami tadi tidak boleh mengeluarkan kwspnya walaupun isteri tak bekerja lagi. Sedangkan isteri cuma baru kerja 1 tahun, berapa sgtlah caruman yang ada utk dikeluarkan?

    Senario #2.
    Dia adalah seorang engineer, masih bujang dan tinggal dirumah keluarga, sebelum pkp 3 adik perempuannya bekerja tetapi sudah diberhentikan kerana PKP, bebanan perbelanjaan rumah dan menanggung ibubapa kini terletak dibahunya seorang. Tetapi beliau tidak terjejas pendapatannya. Apakah adil utk dia sehingga dia dinafikan hak nya utk keluarkan kwsp bagi meringgankan bebanan nya?

    Senario #3.
    Dia baru diberhentikan sebulan yg pada bulan November kerana syarikat tak mampu lagi bertahan. Tetapi syarat kwsp ialah mesti tiada caruman pada bulan Nov dan December, sedangkan dia dah berhenti cuma ada caruman terakhir bulan November maka dia tak layak?

    Senario ke 4#
    Mak cik Bedah ibu tunggal gaji RM1200-20%= RM1200 – RM300 baki RM1100 (tidak layak)

    Mr Azrul gaji RM7000-30%=RM7000 – RM2100 = RM4900 (layak)

    Leluncon apa ni😡😡😡??? Yg gaji RM1100 tak layak dibantu tapi gaji RM7000 kena dibantu kerana terkesan 30%.. wtf..sorry dah melampau ni..

    hanya layak sekiranya hilang pendapatan sebanyak 30%??? Ini benar benar tak masuk akal. Aku tahu pihak kwsp dah buat analisa dan tahu bahawa elaun/ot dan lain lain bayaran tambahan di pasaran Malaysia hanya sekitar 10 ke 20% sahaja. Jadi mudah untuk menolak permohonan mereka kalau tak capai shortage 30%. Ini adalah alasan yang dicipta. Tak kiralah berapa gaji anda sebelum ini tak dihitung. Walhal org yg bergaji RM2000 dan org yang bergaji rm4000 jumlah 30% adalah sgt berbeza, bagi yg bergaji kecil kehilangan 10% pun sudah parah apatah lagi kalau 30%. Sebagai contoh. Gaji rm1200 gaji minima, kehilangan 30% berjumlah RM360 dan baki cuma RM840- angka ini mustahil kerana ordinan gaji tidak akan membenarkan gaji pokok dipotong.

    Lalu mana logiknya? Tak ada org bergaji bawah dari gaji minima kerana itu adalah akta gaji yg termaktub dalam undang undang buruh. Tapi syarat ini direka supaya tak ada org yg layak dan sememangnya tak akan ada seorang pun akan layak kerana undang undang pekerjaan 1955 sendiri ordinan gaji tak akan membenarkan pemotongan gaji asas.

    So now kesimpulan nya cuma elaun dan ot sahaja yg terkesan dan kebanyakan pekerja Malaysia elaun dan ot hanya 20% dari jumlah gaji keseluruhan, TETAPI 😡😡😡kenapa letak syarat mesti 30% keatas jumlah yg terkesan?🤬🤬🤬 Ini satu penipuan dan helah yg sgt licik utk menafikan hak rakyat kerana dgn syarat ini tak akan ada yg layak. Bijak kan jerat mereka??😡

    Aku bersyukur pada mula nya melihat ramai surirumah dan rakyat Malaysia yang secara automatik layak tetapi bila aku mengkaji secara mendalam rupanya ia INDAH KHABAR DARI RUPA..ramai lagi yg sepatutnya layak telah dinafikan hak mereka.

    Sudah sudah lah memperbodohkan rakyat. Walaupun sejujurnya aku tak layak untuk kedua dua kategori itu tapi aku tak boleh menutup mulut ketika melihat rakyat dipermainkan sedemikian rupa.

    Aku izinkan sesiapa nak share..biar seluruh rakyat Malaysia tahu hakikat sebenarnya munsang berjanggut.
    Dari
    Halim Bin Jantan
    3122020

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*