Tengku Zafrul Bertanya Di FB Beliau Pasal Belanjawan Semalam, Namun Reaksi Netizen Amat Mengejutkan

Saat dinanti-nantikan seluruh rakyat Malaysia tiba lagi apabila pembentangan Belanjawan 2021 berlangsung Jumaat petang tadi.

Menteri Kewangan, Datuk Seri Tengku Zafrul Tengku Abdul Aziz kali ini mendapat mandat untuk membentangkan dokumen penting berkenaan di Dewan Rakyat pada pukul 4 petang.

Ia merupakan belanjawan pertama oleh Kerajaan Perikatan Nasional (PN) yang diterajui Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Menjelaskan mengenai Belanjawan 2021, kata Muhyiddin ia bersifat inkluslf dan mengambil kira pandangan pelbagai pihak termasuk wakil pembngkang.

Fokus utama adalah menangani msalah C0vid 19, melindvngi rakyat untuk kelangsungan hidup gol0ngan mudah terjejas dan memacu pertumbuhan ek0nomi.

Menerusi hantaran terbaru di laman facebook Tengku Zafrul, beliau bertanya apakah pandangan orang ramai berkaitan belanjawan 2021 yang telah beliau bentangkan petang tadi.

Sehingga sekarang dilihat lebih 3200 komen dari orang ramai terhadap pertanyaan beliau.

Jadi, apakah pandangan saudara dan saudari tentang Belanjawan 2021? Saya tahu ucapannya amat panjang, namun itu pun saya masih tidak berkesempatan untuk mengulas mengenai semua.

Terima kasih kepada YAB PM dan Jemaah Menteri atas kepercayaan yang diberikan. Saya berharap Belanjawan ini memanfaatkan seramai mungkin rakyat dan perniagaan.

Terima kasih juga kepada Timbalan Menteri shahar, Dato KSP dan kepimpinan MOF atas sokongan anda.

Antara Komen Orang Ramai

M40 yang bekerja dengan swasta, sememangnya seumpama tiada dalam kerangka kerajaan. Hanya sebagai pekerja untuk menyumbang sahaja. Saya menjangkakan pot0ngan cvkai pada kadar 3%, setidaknya. Bekerja dengan GLC atau GLIC tidak menjanjikan kini dengan kestabilan, jauh sekali kemwahan. MySalam pun tak layak rupanya.

Belanjawan one sided. Bila mana B40 dapat byk manfaat, M40 mcm anak yatlm terplnggir yg hidup segan matl tak mahu. EPF hanya 600K, tak sampai 1juta yg boleh memohon, seolah yg lain ni takde hvtang dan masalah yg nak diselesaikan. Level kayangan agaknya. Tak terjejas dek C0vid19. Tak tahu pulak yg terjejas C0vid19 ni B40 saja.

At least, bagilah satu beneflt yg dapat diterima oleh semua rakyat malaysia. Bukan bersasar. EPF tu tak sepatutnya dalam bvdget pon. Tak usik duit gov kan. Itu bukan inislatif kerajaan.

Sepatutnya kerajaan kaji secara terperinci jgn bersasar sahaja. Beri kepada golongan sebelum ini lulus pengeluaran akaun 2 . Bagi mereka yg dibvang kerja beri 1k pengeluaran selama tempoh 12bulan dan beri juga kepada yg masih bekerja 500 dalam tempoh 12 bulan . Baru ia dikira adll.semua pun terjjas.

Berilah semua nya yg pernah lulus sebelum ini ilestari,jgn nak pilih kasih sangat. Kerajaan bagi 300 sebulan dalam tempoh 12 bulan xpa.

 

Sumber : FBTengkuZafrul/TV3 via onlinemalaya

 

 

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*