Suspek Bunuh Rakan Guna Alasan Diprovok Oleh Mangsa, Boleh Terlepas Hukuman Ke? Ini Penjelasan Peguam

HULU TERENGGANU – Tidak berpuas hati disebabkan kata meng4ta dan sind1r meny1ndir sebelum ini dipercayai menjadi punca suspek nekad membunoh rakan sekolahnya dalam kejadian di Kampung Lubok Batu, Telemong di sini.

Ketua Polis Hulu Terengganu, Deputi Superintendan Mohd Adli Mat Daud berkata, suspek membuat pendedahan m0tif kej4dian itu semasa tampil ke Balai Polis Telemong di sini bagi membantu si-asatan pada peringkat awal dengan ditemani ibunya, kira-kira jam 7.30 pagi semalam.

Keluarga kena ejek kerana m1skin

Beliau berkata, suspek memaklumkan kononnya mngsa sering mengejek tentang kehidupan keluarganya yang miskin kerana ibunya hanya seorang tukang cuci dan bapanya pula bekerja kampung berbanding kehidupan keluarganya yang agak senang.

Tak Cantik

“Suspek juga ada mendakwa kononnya mngsa suka mengejek dengan mengatakan yang dia tidak cantik berbanding dirinya dan disebabkan itulah suspek masih tidak mempunyai teman lelaki seperti dia sehingga suspek sering mem-endam rasa,” katanya ketika ditemui di pejabatnya.

Mohd Adli berkata, polis masih menyiasat sama ada pelajar perempuan Tingkatan Enam tersebut melakukan pembnuhan itu bersama individu lain atau berseorangan.

“Siasatan awal mendapati suspek dipercayai melakukan j3nayah itu bersendirian berdasarkan hasil penelitian rakaman kamera litar tertutup (CCTV) berhampiran lokasi kejadian selain bahan bukti yang ada di lokasi termasuk kesan tapak kaki.

“Setakat ini, kita tidak boleh sahkan sama ada suspek ada rakan j3nayah yang lain atau sebaliknya kerana si4satan masih di peringkat awal.

“Mana-mana pihak yang mempunyai maklumat boleh berhubung dengan pihak polis untuk membantu siasatan,” katanya.

Beliau berkata, pihaknya percaya berkemungkinan pergelangan tangan mangsa dipotong sehingga pu-tus semasa dia masih hidup sebelum lehernya ditik4m dengan sen-jata sama sehingga m4ti.

“Boleh Ke Pembvn0h Dilepaskan Kalau Gunakan Alasan M4ngsa ‘Pr0vok’

Seorang peguam, Mufarwa Farid dalam satu perkongsiannya di laman facebook baru-baru ini membawa satu topik yang menarik dalam dunia perundangan.

Dalam perkongsian tersebut, beliau berkongsi info-info yang mungkin ramai daripada kita tidak tahu iaitu, bolehkah seseorang pembvn0h itu dilepaskan sekiranya dia menggunakan alasan diprov0k mngsa?

Ingin tahu mengenai hal tersebut, jom baca perkongsian beliau dibawah.

Boleh ke pembvnuh dilepaskan kalau dia gunakan alasan mngsa ‘prov0k’ dia?
Jawapannya: tidak.

Pembunvh tidak akan dilepaskan disebabkan hi-lang pertimbangan lepas kena ‘pr0vok’ dengan mngsa.

Namun, prov0kasi boleh dijadikan ‘defence’ untuk turunkan seksyen sahaja.

Kesal4han membvnuh (Seksyen 300) itu akan dikvrangkan kepada kes4lahan mem4tikan orang, tetapi tidak terjumlah kepada memb-unuh (Seksyen 304).

Hukuvman bagi kes4lahan Seksyen 300 adalah g4ntung sampai m4ti (hukvmannya dalam Seksyen 302). Manakala hvkuman Seksyen 304 adalah p3njara 10 atau 30 tahun.

Apakah perbezaannya?

Apa beza kedua-dua kes4lahan ini? Kedua-duanya kes4lahan bvnuh, tapi kenapa ada beza?

304 bukan membvnuh tak sengaja tau. Kalau bvnuh tak sengaja, ada di Seksyen 304A.

Nanti-nanti saya terangkan. Ia satu perbincangan yang panjang.

Berbalik semula kepada prov0kasi.

Jadi, walaupun seseorang ini kena ‘pr0vok’ dengan mngsa, dia tetap akan ditvduh membvnuh. Namun, alasan prov0kasi ini hanya boleh digunakan untuk turunkan hvkuman sahaja.

Apa itu prov0kasi?

Prov0kasi adalah perbuatan atau perkataan yang membuatkan orang biasa h-ilang pertimbangan diri.

Contohnya, seorang suami ternampak isteri berz-ina dengan lelaki lain. Dia tak dapat kawal diri, dia terus bu-nuh lelaki tersebut.

Contoh lain, A berkulit gelap. Kemudian, B tiba-tiba menjerit mengatakan ibu A bersetu-buh dengan lelaki Afrika. A hilang kawalan, kemudian bu-nuh B.

Contoh lain, Zack tegur seorang pakcik sebab tak pakai ‘mask’ di bank. Pakcik tu memb4lasnya dengan melu-dah ke kaki Zack. Zack terus meni-kam j4ntung pakcik tu pakai pen, lalu m4ti. Ala-ala John Wick.

Bukan semua jenis prov0kasi boleh dijadikan ‘d3fence’
Walau bagaimanapun, bukan sebarang prov0kasi boleh digunakan sebagai ‘defence’. Prov0kasi itu hendaklah mengikut syarat-syarat tersebut:-

1- Bersambung

Prov0kasi itu hendaklah bersambung. Tak boleh ejek semalam, hari ini bunuh. Dia kena ‘immediate’. Waktu itu juga. Dendam tidak dikira sebagai provokasi.

2- Meng3jut

Prov0kasi itu hendaklah meng3jut. Ia mesti di luar jangkaan. Ia mesti ada ‘sudden’.

3- Hal-hal besar

Prov0kasi itu haruslah hal-hal besar. Hal-hal maruah atau fitnah antara isu yang boleh disebut ‘besar’.

4- Oleh mngsa sendiri

Prov0kasi itu mestilah dibuat oleh mangsa sendiri. Kalau kita berjalan ke stadium, kena ‘provok’ dengan gerombolan penyokong lawan, lepas itu kita main tikam je salah seorang penyokong, tak boleh gunakan ‘defence’ prov0kasi.

5- Bukan yang dicari-cari

Prov0kasi itu bukan satu provokasi yang dicari-cari. Maksudnya, prov0kasi itu 100 peratus datang daripada mngsa.

Kalau pembvnuh tu ‘start’ dulu, tak bolehlah dia gunakan ‘defence’ provokasi ini.

6- Bukan perkara mengikut undang-undang

Prov0kasi bukan daripada perkara yang mengikut undang-undang.

Contohnya, ada polis t4han seorang lelaki untuk dibawa ke bilik penyiasatan untuk bantu siasatan. Tiba-tiba lelaki ini melenting dan tikam bila polis tu nak gari dia. Dia rasa, gari tersebut adalah satu prov0okasi. Ini tak boleh.

7- Bukan daripada pertahanan diri

Prov0kasi bukan daripada pertahanan diri.

Contohnya, ada seorang lelaki nak r0gol seorang perempuan. Tengah meronta-ronta tu, perempuan tu pergi lu-dah kat muka. Lelaki tu pun bu-nuh sebab rasa dia dip0vokasi. Ini tak dikira prov0kasi.

8- Setimpal

Provokasi itu hendaklah setimpal. Kalau setakat orang tu baling batu kat rumah, lepas tu kita kejar dia, kemudian bunuh. Ini bukan prov0kasi. Sepatutnya bagi orang biasa, m4rah-m4rah pun taklah sampai nak bu-nuh.

9- Logik

Prov0kasi itu mesti logik. Mahkamah akan tengok sama ada perbuatan atau percakapan mngsa itu benar-benar menghilangkan kew4rasan orang biasa.

Semoga dijadikan panduan untuk menilai isu semasa yang tengah hangat sekarang ini.

Sumber: Mufarwa Farid

Susulan pelajar perempuan tingkatan enam yang dipercayai terbabit dalam pembvn0han Siti Nur Surya Ismail, 19, dengan mengg3Iar beberapa kali pergeI4ngan tangan kiri mngsa sehingga pvtus, direman selama tujuh hari sehingga Isnin depan.

 

Sumber-Trendingsangat

Apa Kata Anda? Dah Baca Jangan Lupa Komen Yang Baik-Baik Sahaja Dan Jangan Lupa Share Ya. Terima Kasih

Jangan lupa untuk subscribe Facebook, Instagram dan juga Twitter Jirancakap untuk info dan peluang untuk jana pendapatan kita bersama

PERHATIAN: Pihak Jirancakap tidak akan bertanggungjawab Iangsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak Jirancakap juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis di sini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri

Terima kasih

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*