Setelah 6 Tahun, Akhirnya Pesawat MH370 Ditemui? Lokasi MH370 Terhempas Amat Memeranjatkan

Pakar penerbangan mendakwa mereka akhirnya menemui lokasi nahas MH370, yang hilang pada bulan Mac 2014 dengan 239 penumpang di dalamnya.

Walaupun usaha pencarian antarabangsa selama empat tahun, $ 200 juta merangkumi lebih dari 120,000 meter persegi, bangkai kapal terbang Malaysia Airlines tidak pernah dijumpai, mencetuskan misteri penerbangan terbesar di dunia.

Para pakar percaya Boeing 777 terjun ke Lautan Hindi Selatan, berhampiran koordinat S34.2342 dan E93.7875 – yang terletak kira-kira 1.285 batu (2.070km) di lepas pantai Perth di Australia Barat.

Jurutera Victor Ianello dan pasukannya, yang berpusat di Amerika Syarikat, minggu ini mengatakan ‘ada kemungkinan lebih baik’ bangkai pesawat berada dalam jarak 100 batu nautika dari koordinat tersebut, menurut AirLive.

Ianello, yang membantu pegawai Australia dalam pencarian, percaya pesawat terbang sejauh 2.700 batu (4.340km) melewati Indonesia sebelum terhempas.

Seorang lagi pakar penerbangan Byron Bailey, bekas juruterbang, juga mengatakan bahawa penyiasat mencari di tempat yang salah dan semestinya mencari di selatan laman web carian.

“Saya yakin kapten itu berusaha membuang pesawat di selatan sejauh, lokasi terpencil yang mungkin, dan meninggalkan serpihan sesedikit mungkin yang akan tenggelam.” Kata Bailey.

Dia mendakwa pencarian dilakukan dalam jarak 30km dari tempat dia mengira bangkai pesawat berada.

“Sekiranya saya salah, itu mungkin bermaksud pesawat itu telah diambil oleh orang asing atau sedang duduk di hangar di suatu tempat di Kazakhstan. Saya bertaruh rumah saya di atasnya. Setahu saya, kami tahu di mana ia berada, kami selalu tahu di mana ia berada, ” katanya.

Bekas Perdana Menteri Australia, Tony Abbott pada Februari mendakwa Malaysia secara rahsia menyimpulkan bahawa juruterbang yang berada di pucuk pucuk pesawat MH370 yang ditakdirkan melakukan pembunuhan besar-besaran.

Abbott secara sensasi mendedahkan dia diberitahu oleh mereka yang berada di ‘level paling atas’ pemerintah Malaysia hanya beberapa hari setelah tragedi bahawa Kapten Zaharie Shah adalah pembunuh bunuh diri, dan bukannya mereka salah dengan pesawat itu.

Secara terbuka, penyiasatan pemerintah Malaysia tetap tidak meyakinkan, tetapi secara peribadi, Mr Abbott mendakwa mereka yang berada di puncak mengetahui penjelasan yang sebenarnya dalam seminggu setelah ia hilang, tetapi mengatakan pasukan carian tidak pernah diberitahu.

“Pengertian saya yang sangat jelas, dari peringkat tertinggi pemerintah Malaysia adalah bahawa sejak awal, mereka menganggap pembunuhan itu dilakukan oleh juruterbang,” kata Abbott kepada sebuah dokumentari Sky News.

Penyiasat Malaysia secara terbuka memberi Kapten Shah secara jelas, dan sedang mencari di kawasan yang mereka percaya ‘pesawat hantu’ – yang terus terbang tanpa ada yang dapat mengendalikannya – dapat dicapai sebelum kehabisan bahan bakar dan jatuh kembali ke bumi.

Pencarian mengikuti lintasan kemungkinan pesawat berdasarkan pemahaman bahawa juruterbang sudah mati – atau entah bagaimana tidak mampu – sebelum pesawat itu terhempas.

Di bawah senario itu, pesawat akan terus berada di jalan yang telah ditetapkan, tetapi tindakan sengaja oleh juruterbang untuk menghempas pesawat itu bermaksud pesawat itu dapat jatuh jauh di luar kawasan yang telah dicari hingga saat ini.

Abbott meminta pencarian baru dilakukan untuk pesawat itu dengan mengatakan jika ada kawasan yang sebelumnya tidak dicari kerana pasukan bekerja dengan anggapan juruterbang tidak sengaja menurunkan pesawat.

“Sekiranya ada bahagian lautan itu yang dapat dijangkau atas dasar itu yang belum diterokai, mari keluar dan menjelajahinya,” katanya.

Idea lain yang muncul pada masa itu termasuk percubaan rampasan, kebakaran di dalam pesawat atau kegagalan enjin bencana, tetapi teori-teori itu telah menimbulkan persoalan mengapa isyarat gangguan tidak pernah dihantar.

Sumber : DailyMail via cherasdaily

 

Apa Kata Anda? Dah Baca Jangan Lupa Komen Yang Baik-Baik Sahaja Dan Jangan Lupa Share Ya. Terima Kasih

Jangan lupa untuk subscribe Facebook, Instagram dan juga Twitter Jirancakap untuk info dan peluang untuk jana pendapatan kita bersama

PERHATIAN: Pihak Jirancakap tidak akan bertanggungjawab Iangsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda telah berfikir dengan warasnya sebelum ingin menulis apa-apa diruangan komen anda disini. Pihak Jirancakap juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis di sini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri

Terima kasih

 

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*