Scammer Dah Habis Akal, Ugut Nak Tunggu Depan Rumah Sampai Dapat Duit!

” Buah pinggang anak sudah ada pembeli belum??”,

Ini ugvtan dari sc4mmer Mcau Sc4m kepada salah seorang mngsa yang enggan memberikan mereka wang.

Sc4mmer ini mengambil gambar mngsa dan anak dari pr0fil Whatsapp mngsa dan disertakan dengan ayat ini. Dia tambah lagi “Puan rasa semua poIis ada bersama dengan puan?”

Saya dirujuk oleh seorang sahabat berkenaan soalan mngsa ini. Apa yang perlu mereka lakukan kerana ugvtan adalah serius dan sangat menakutkan.

Saya yang membaca pun terkejut. Sampai begini sekali. Pasti ramai yang telah menjadi mngsa.

Puncanya begini, mngsa menerima panggilan dari LHDN kononnya ada nilai cukai yang tidak dibayar. Mngsa akan diambil tindakan undang-undang dan diheret ke mhkamah.

Untuk tindakan lanjut mngsa kononnya disambungkan kepada pegawai poIis. Ini semua lakonan liicik mereka dan ramai pun telah sedar peniiipuan begini dan ramai juga telah peka.

Dari pegawai LHDN sehingggalah pegawai poIis semua adalah lakonan mereka. Peniipu semuanya.

Kali ini mngsa tahu ianya peniipuan, jadi mngsa pun tidak melayan dan membuat laporan poIis.

Kemudian dari nombor yang sama yang kononnya dari pegawai LHDN mula membuat ugvtan dengan mengambil gambar profil mangsa dan anak-anak.

Mereka ugvt untuk tunggu dihadapan rumah sehingga dapat duit. Bayangkan apa perasaan mngsa? Bayangkan bagaimana yang dirasakan? Tkut bukan?

Kalau saya pun tkut. Ini tentang nywa anak kita. Ada orang ugvt hendak jual 0rg4n anak kita.

Mcau scam ini sudah habis akal..

Barangkali Mcau scam ini sudah habis akal, orang kita makin peka dan bijak. Jadi mereka jadi terdesak dan mengguna cara lain.

Tolonglah, saya minta saya sangat, pesan kepada ibu bapa kita, pesan kepada anak isteri. Sekiranya ada terima mesej-mesej pelik.

Ada ugvtan seumpama ini, kononnya diugvt begitu dan begini dapatkan nasihat dahulu. Pergi ke balai, dapatkan nasihat poIis, dapatkan nasihat sekeliling. Jangan kita menurut sahaja. Semak hak kita. Belajar lebih kuat.

Mereka jadi terdesak kerana kita semakin bijak, kita jadi bijak kerana sentiasa mengingatkan.

Jangan putus asa terus berpesan-pesan. Ada yang tak tahu, jika dapat mesej begini mungkin berhabis harta hendak bayar. Mereka memperoleh kesenangan dari kesengsaraan orang lain.

Ugvtan ini dirujuk kepada saya sewaktu PKP, saya maklumkan abaikan dan pastikan pintu rumah sentiasa berkunci, jika terasa terancam atau ada sebarang perkara yang tidak baik sila hubungi poIis peronda dan bertindak segera. Jangan tunggu.

Alhamdulilah semuanya selamat kepada mngsa ini. Mngsa juga telah terlebih dahulu buat laporan poIis.

Kita kena sentiasa peka dan mengingatkan.

Sumber: Nor Zabetha Via Asiakini

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*