Rekod dan Catat Suhu Di Premis Adalah Salah! Ini Penerangan Oleh Timb Menteri Komunikasi dan Multimedia

Pengumuman yang baru dilakukan oleh Timbalan Menteri Komunikasi dan Multimedia, Datuk Zahidi Zainul Abidin yang mengumumkan bahawa aktiviti merekod suhu badan pengunjung dan menulis di dalam buku secara manual atau secara digital adalah bercanggah dengan  kerangka penyimpanan data peribadi  dan tatacara pengendalian yang ditetapkan kerajaan.

MEREKOD suhu badan ketika pemeriksaan di mana-mana pintu masuk premis perniagaan mahupun mana-mana lokasi tidak boleh ditulis atau dicatatkan dalam buku atau disimpan secara rekod digital.

Jika merujuk garis panduan itu, katanya, butiran yang dibenarkan untuk dicatatkan didalam buku atau disimpan secara rekod digital adalah hanya nama, nombor telefon, tarikh dan masa kehadiran seseorang itu di premis perniagaan yang perlu direkodkan, ianya termasuk sama ada pada buku atau secara simpanan digital.

“Data peribadi mesti dimusnahkan dan dipadam secara kekal selepas sembilan bulan dan hanya digunakan untukproses pengesanan kontak”

“Tulis suhu badan adalah tidak wajib dan maka dari segi tatacara yang dikeluarkan, adalah SALAH.”

Beliau memaklumkan perkara ini ketika sesi jawab lisan di Dewan Rakyat hari ini dan menegaskan bahawa Penulisan suhu badan tidak boleh dilakukan.

Sumber – hmetro

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca Jangan Lupa Komen Yang Baik-Baik Sahaja Dan Jangan Lupa Share Ya. Terima Kasih

Jangan lupa untuk subscribe Facebook, Instagram dan juga Twitter Jirancakap untuk info dan peluang untuk jana pendapatan kita bersama

PERHATIAN: Pihak Jirancakap tidak akan bertanggungjawab Iangsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda telah berfikir dengan warasnya sebelum ingin menulis apa-apa diruangan komen anda disini. Pihak Jirancakap juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis di sini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri

Terima kasih

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*