Hanya Mampu Hidup Selama 18 Jam, Kisah Bayi Ini Buat Netizen Menangis.. Ini Pesanan Kepada Semua Bakal Ibu

Anak merupakan anugerah terbesar Illahi buat setiap pasangan yang sudah mendirikan rumahtangga.

Sama seperti seorang wanita lain, hanya dikenali sebagai Nurul Fikah, dia berkongsi momen manis mengandung.

Tetapi apa yang menyayat hati apabila anak yang dikandungnya merupakan bayi abnormal mengidap penyakit Anence.phaly. 

Perkara tersebut diketahui selepas membuat ujian detail scan ketika kandungan berusia 7 bulan.

Kisahnya dikongsikan Fikah melalui laman Facebook Kelab Ibu Hamil & Bersalin Malaysia.

 

Otak tak terbentuk

Pada hari khamis 4 Julai 2019 merupakan mimpi ngeri buat ibu dan abi. Pada tarikh itu kami membuat temujanji untuk menjalani ujian detail scan bersama doktor pakar dan mendapati anak kami abnormal baby (anencephaly) semasa scan.

Anence.phaly adalah baby yang lahir tanpa otak atau keca.catan otak. Otak tak terbentuk dengan sempurna.

Baby yang lahir dengan masalah ini sangatlah berisiko. Baby anece.phaly tak boleh hidup lama.

Salah satu faktor yang menyumbang kepada keadaan ini adalah kekurangan asid folik sebelum mengandung dan pada awal kandungan.

Masa scan adik aktif sangat. Siap tendang-tendang lagi perut ibu. Adik macam sorokan je kat ibu dan abi masalah adik. Dua orang doktor pakar scan adik untuk sahkan adik anen.cephaly.

Doktor pakar bagi ibu dan abi dua minggu untuk tenangkan fikiran dan membuat kata putus keputusan kami. Jika bersalin awal ataupun bersalin normal jangka hayat adik tidak tahan lama.

Mungkin satu jam dua jam. Ataupun paling lama 2-3 hari. Kandungan kami semasa detail scan berusia 7bulan, lagi dua bulan je adik nak due baru dapat tahu adik tak sihat dalam rahim ibu.

Due adik dijangka 30 september tetapi kami memilih untuk bersalin awal untuk kebaikan bersama dan tidak sanggup tengok adik sakit.

Buat 3d scan

Gambar sekadar hiasan

Susah untuk terima semua ini, ibu siang malam menangis tanpa henti ingatkan keadaan adik. Segala kelengkapan baby sudah kami beli untuk menanti kehadiran adik.

Sungguh besar ujian Allah kepada kami. Selama 5 bulan lebih ibu alahan, makan tak lama terus muntah-muntah.

Tiap malam sebelum ibu tidur abi kena gosok belakang baru ibu boleh tidur. Pengalaman ini abi tidak akan lupakan sampai bila-bila.

Kami cuba pergi ke klinik swasta membuat 3d scan untuk mendapatkan kepastian. Tapi sayang adik tak mahu tunjuk wajah adik dekat ibu dan abi. Adik tutup dengan kaki dan tangan adik atas kepala semasa dalam kandungan ibu.

Doktor cakap air ketumban sedikit dan menyukarkan ibu melihat dengan lebih jelas. Puas abi usik adik tapi adik tetap tidak mahu tunjuk. Mungkin adik tak nak ibu dan abi sedih tengok keadaan fizikal adik.

Ibu dan abi terkilan kerana tidak dapat menjaga adik sehingga besar. Adik ialah anugerah terindah abi pernah dapat. Saat-saat bersama adik 7 bulan 2 minggu dalam kandungan ibu takkan pernah abi lupakan. Terima kasih ya Allah bagi pinjam adik dalam rahim ibu selama 30 minggu ini.

Pada 16 julai semasa berjumpa doktor, saya dan isteri bersetuju untuk ditahan diwad dan dimasukkan ubat bagi bersalin awal. Setelah enam hari berada diwad adik baru keluar.

Kisah dijadikan pengajaran

Pada 21 julai tepat 1410h adik dilahirkan. Alhamdulillah abi orang pertama dapat azankan adik. Abi bersyukur sangat-sangat adik dapat dengar adik menangis walaupun doktor cakap jangka hayat adik tidak lama.

Pada pagi harini adik tinggalkan kami pada jam 0810 pagi. Semangat adik untuk hidup kuat walaupun hanya 18jam. Terima kasih Allah bagi anugerah terindah buat kami.

Saya menyeru kepada para wanita diluar sana supaya mengambil asid folik sebelum mengandung dan pada awal kandungan sebagai persediaan awal bagi mengelakkan unplanned preg.nancy yang lead to komplikasi.

Mungkin salah ibu dan abi tak prepare dulu sebelum mengandung. Saya harap kisah saya dijadikan pengajaran buat bakal-bakal ibu yang tahu mengandung tapi mengabaikan kepentingan vitamin ini.

Saya mohon anda share dan tag untuk bakal-bakal ibu nanti sebagai persediaan awal mengandung dan pada awal kandungan. Mencegah lebih baik dari mengubati, namun ingatlah Allah sebaik-baik Perancang.

Abi bersyukur Allah uji ibu dan abi.Allah pilih kami untuk terima ujian yang sebesar ini dan benda yang paling mahal abi dan ibu pernah dapat iaitu anak syurga.

Semoga kesedihan ibu dan abi pada harini Allah gantikan dengan kebahagian pada hari-hari akan mendatang.

Ingatlah Allah sayang kita sebab tu Allah uji kita. Yang penting kita redha dan ikhlas atas setiap ujian yang diberikan. Janji Allah itu Pasti

Sumber : Nurul Fikah via Oh Bulan via awatsyeikhhh

Apa Kata Anda? Dah Baca Jangan Lupa Komen Yang Baik-Baik Sahaja Dan Jangan Lupa Share Ya. Terima Kasih

Jangan lupa untuk subscribe Facebook, Instagram dan juga Twitter Jirancakap untuk info dan peluang untuk jana pendapatan kita bersama

PERHATIAN: Pihak Jirancakap tidak akan bertanggungjawab Iangsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda telah berfikir dengan warasnya sebelum ingin menulis apa-apa diruangan komen anda disini. Pihak Jirancakap juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis di sini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri

Terima kasih

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*