Habislah! Pembelian E-Dagang Akan Dikenakan Caj Perkhidmatan

Dalam zaman serba moden ini, pembelian secara atas talian adalah kaedah yang sangat efektif dan semakin digemari oleh semua lapisan masyarakat.

Justeru, kerajaan harini yang dipimpin oldh Tan Sri Muhyiddann Yassin bercadang untuk mengenakan caj perkhidmatan terhadap perdagangan atas talian sebanyak 0.02%. Ini termasuk semua laman sesawang e-dagang sebagai contoh shopee, alibaba, lazada dan seangkatan dengannya.

Sebagai contoh, pembelian barang itu bernilai RM100, caj yang akan dikenakan adalah 2 sen atau 0.02 peratus.

Hal ini adalah disebabkan kos untuk keselamatan (siber) adalah agak tinggi dan kerajaan perlu mengenakan caj sebanyak 0.02 peratus bagi menampung kos keselematan tersebut.

Perkara ini masih lagi dalam perbincangan dan belum lagi ada kata putus dan jumlah pembelian minimun yang akan dikenakan caj juga belum ditetapkan.

Timbalan Menteri Komunikasi dan Media, Zahidi Zainul juga berkata, perkara ini akan diteliti terlebih dahulu sebelum dibentangkan ke parlimen memandangkan kerajaan juga tidak ingin membebankan rakyat.

Selain itu, kerajaan juga perlu untuk mengenakan caj sebegini bagi menambahbaik sistem keselematan dari pencerobohan siber dan mengelak scammer memandangkan jika dilihat pada ketika ini sangat banyak isu pencerobohan siber berlaku di dunia ini. Sebagai contoh isu western union yang diceroboh penggodam, hal ini sangat membimbangkan negara kita.

Sumber – Malaysiakini

Apa Kata Anda? Dah Baca Jangan Lupa Komen Yang Baik-Baik Sahaja Dan Jangan Lupa Share Ya. Terima Kasih

Jangan lupa untuk subscribe Facebook, Instagram dan juga Twitter Jirancakap untuk info dan peluang untuk jana pendapatan kita bersama

PERHATIAN: Pihak Jirancakap tidak akan bertanggungjawab Iangsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda telah berfikir dengan warasnya sebelum ingin menulis apa-apa diruangan komen anda disini. Pihak Jirancakap juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis di sini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri

Terima kasih

 

 

 

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*